{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. februar 2025
SF’s beslutningsforslag kommer på baggrund af, at et flertal i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune ønsker at indføre en turismeafgift på ca. 7,5 kr. pr. overnatning. Af SF’s forslag fremgår det, at kommunerne selv må fastsætte niveauet for afgiften alt efter lokale forhold. Det er dog et krav, at provenuet fra afgiften anvendes til turismenære formål.
En turistskat i hovedstaden vil alt andet lige betyde færre turister, til skade ikke kun for København, men hele landet, mener Dansk Erhverv.
”København er i forvejen en af de allerdyreste byer at besøge, og et dyrere København betyder ikke, at udenlandske turister undersøger muligheden for at besøge billigere steder i Danmark. Det betyder i stedet, at de fravælger Danmark som destination,” siger Lars Ramme Nielsen branchedirektør for Turisme, Kultur og Oplevelse og tilføjer:
”Konkurrencen om de internationale turister er mellem nabolande og ikke mellem nabokommuner. Vi har brug for en stærk hovedstad til at tiltrække turister.”
Hovedstadsregionen står for knap 40 pct. af den samlede turismeomsætning i Danmark på godt 164 mia. kr. Den danske statskasse får årligt mere end 50 mia. kr. ind i form af moms, skatter og afgifter, når turisterne bruger penge i Danmark. Færre turister i hovedstaden vil derfor i sidste ende reducere de offentlige indtægter som hele landet har brug for, advarer Dansk Erhverv.
Turistskatter truer turismens sammenhængskraft
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) forsvarede i Folketinget forslaget med, at det handler om at give kommunerne mere selvbestemmelse, og at øget konkurrence mellem kommunerne kan være med til at sprede turismen ud. Morten Dahlin, minister for blandt andet byer og landdistrikter, skød argumentet om kommunalt selvstyre ned og stillede det retoriske spørgsmål, om kommunerne også skulle have lov til selv at bestemme deres selskabsskat.
Den hårde internationale konkurrence er endnu en grund til, at Dansk Erhverv advarer imod turistskatter. Samtidig vil kommunale turistskatter få utilsigtede konsekvenser for sammenhængskraften i turismen, mener Lars Ramme Nielsen.
”For det første er og skal kommunegrænser være irrelevante for turister. Derfor har indsatsen i mange år været at samle kommunerne i stærke destinationer, der afspejler at mange turister bor i én kommuner, men i stor stil også spiser, oplever og forbruger i nærliggende kommuner.”
Lars Ramme Nielsen tilføjer at samarbejde fremfor konkurrence mellem kommuner og destinationer bør være en topprioritet, især for at fastholde gæster fra vores nabolande, der udgør livsnerven i turismen ved de danske kyster.
” Vi har mistet mange svenske og norske gæster de senere år, og årsagen har i høj grad været prisniveauet. Tysk økonomi er ikke i topform, så de tyske gæster er også blevet langt mere prisfølsomme.”
Målt på det generelle prisniveau, så er Danmark er ét af de dyreste lande i det nordeuropæiske konkurrentfelt. Det skyldes blandt andet en høj enhedsmoms på varer og tjenesteydelser på 25 pct. I modsætning til Danmark opererer både Norge og Sverige med differentieret moms, og har blandt andet indført lavere momssatser i hotel- og restaurationsbranchen.