Gemt

Carsten Rose Lundberg: Her er fire ting, der vil præge dansk e-handel i 2025

07. januar 2025

Temu vil også i 2025 fylde meget for dansk e-handel, men det vil ikke fylde alt. Jeg glæder mig særligt til at se, hvordan virksomhederne vil udnytte det store potentiale i AI.

Konkurrencen intensiveres i 2025 – især fra udlandet

Det er umuligt at ignorere elefanten i rummet, Temu. Deres andel af danskernes onlinekøb er stigende, og så længe reglerne ikke håndhæves konsekvent, fortsætter væksten. Dansk Erhvervs medlemsbarometer viser, at mere end halvdelen af de danske virksomheder allerede mærker presset fra Temu.

Så hvad kan danske virksomheder gøre? Det handler om at fokusere på kanaler uden for Temus rækkevidde, som nyhedsbreve, liveshopping og retail media. Derudover bør danske virksomheder fremhæve deres danske forankring, dag-til-dag levering og kundeservice, der taler dansk.

I Dansk Erhverv fortsætter vi kampen for, at konkurrencen bliver fair. Det kan du læse mere om her.

Pris vil fortsat være afgørende for forbrugerne i 2025
Dansk Erhverv E-handelsanalysen viser, at prisen som den primære årsag til at handle online er steget fra hver femte forbruger i 2021 til lidt over hver fjerde i første halvår af 2024. Den udvikling, forventer jeg, vil fortsætte ind i 2025.

Men betyder det, at vi ser ind i et “race-to-the-bottom” på pris?

Nej, det håber jeg ikke.

For selvom prisen betyder meget, er bekvemmelighed stadig mere end hver tredje danskers primære årsag til at handle online. Med andre ord bliver danskerne ikke mindre prisfølsomme i 2025, men bekvemmelighed vægtes stadig højest. Derfor ser vi, at virksomheder, der formår at kombinere attraktive priser med høj bekvemmelighed, vil stå stærkest.

Omnichannel vinder – også i 2025
To ud af tre danskere handler jævnligt både online og fysisk i samme butik, og hver tredje foretrækker en webshop med fysisk tilstedeværelse.

Dette afspejler et klart ønske fra forbrugerne om tilstedeværelse på alle relevante kanaler. Forbrugernes valg af kanal er situationsbestemt og handler om bekvemmelighed frem for kanalpræference. Samtidig ser vi, at teknologi slører grænserne mellem online og offline shopping.

Eksempelvis kan du blive betjent af en medarbejder i den fysiske butik via Virtual Shopping eller få præsenteret sommerkollektionen i butikken via Live Shopping – begge dele uden at rejse dig fra sofaen. Dette illustrerer, hvordan omnichannel-strategier bliver en nøglefaktor i 2025 for at møde kundernes forventninger.

Vil AI få en rolle i forbrugernes købsrejse i 2025?
AI er stadig nyt for forbrugerne. Selvom mange kender det som en hjælper til at skrive lejlighedssange, er det kun de allerfærreste, der bruger det som et værktøj på købsrejsen, endnu.

Jeg tror ikke, at 2025 bliver året, hvor danskerne sætter AI-agenter op til at handle for dem, men de nye muligheder i eksempelvis ChatGPT’s produktanbefalinger med direkte links til køb gør det interessant – og nødvendigt – at følge udviklingen.

For virksomheder bør 2025 være året, hvor AI tages alvorligt. Andelen af virksomheder, der anvender AI, vokser, og de konkurrencemæssige fordele bliver tydeligere. AI i sig selv er ikke løsningen, men hvis man har styr på sine data – for det er en forudsætning – så er AI nu så moden, at man mister terræn, hvis ikke man tapper ind i AIs potentiale.

AI er dog, på den anden side, ikke så moden, at de fuldautomatiserede løsninger giver mening. 2025 bør stå i de AI-assisterede løsningers tegn. Det kan handle om alt fra bedre lagerstyring til avancerede kundeservicebots.

AI er et multitool, der både kan forenkle og forbedre; forenkle og optimere processer og forbedre kundeoplevelser. Alle kæmper om forbrugernes gunst, og her er relevans en afgørende faktor. Den kan AI være med til at øge ved at tilpasse budskaber eller produktanbefalinger baseret på individuel adfærd i en hidtil uset grad – vi er måske der, hvor begrebet hyper-personalisering for alvor er inden for rækkevidde.

Et udfordrende år, men dansk e-handel står stærkt
Jeg kan godt forstå, at mange synes, at der er lidt modvind på cykelstien i øjeblikket. Heldigvis har dansk e-handel for længst vist sig sejlivet og modstandsdygtig. Fra en start, hvor de fleste mente, at internettet var en dille, der snart ville gå over, til dot-com-boblen og en finanskrise – e-handlen i Danmark finder en vej, det har vi altid gjort. Med den rigtige kombination af teknologi, kundefokus og strategisk innovation er jeg overbevist om, at dansk e-handel også vil finde veje til succes i 2025 og frem.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil