Gemt

Danskerne skruer gevaldigt op for forventningerne til onlineforbruget i 2025 – disse brancher kan forvente vækst

20. januar 2025

En kombination af rentefald, lavere inflation og almindelig december-optimisme får forbrugerne til at hæve forventningerne til, hvor meget de vil handle på nettet i 2025. Det er dog ikke alle brancher, der kan forvente øget vækst, viser nye tal fra Dansk Erhverv.

”Det er virkelig en dejlig analyse at starte året på!”

Sådan lyder det fra E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.

Han henviser til den nyeste E-handelsanalyse, der dykker ned i forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle på nettet i 2025 i forhold til 2024.

I analysen, der blev lavet i december 2024, forventer netto 7,2 procent af onlinekunderne at øge forbruget de kommende 12 måneder i forhold til det foregående år. Gennemsnittet har de seneste 12 måneder været 3 procent, så forventningerne ligger i december pænt over gennemsnittet.

”Det stemmer ganske fint med de meldinger, jeg har fra mange af vores medlemmer. Julen gik ganske godt, og 2025 er kommet godt fra land,” siger Niels Ralund.

Bedre privatøkonomi og december-optimisme
Årsagen til den stigende optimisme skal ifølge Niels Ralund findes i den generelle økonomiske udvikling:

”Inflationen har været faldende i et stykke tid, og da vi spurgte forbrugerne i december, kunne mange formentlig også se ind i en fremtid med lavere renter og dermed højere rådighedsbeløb.”

Det er dog også vigtigt at påpege, at forbrugernes optimisme de seneste par år har været lidt højere i december end andre måneder:

”Men selv når vi tager højde for det, så er det et rigtig positivt,” konstaterer Niels Ralund.

Flere rejser, færre telefoner
Analysen er særlig god læsning for virksomheder i rejsebranchen. Det er nemlig her, at flest forbrugere forventer at skrue op for forbruget.

Også i kategorierne tøj, sko og accessories samt personlig pleje & kosmetik ses der store andele med positive forventninger.

Til gengæld er der ikke udsigt til øget forbrug inden for elektronik, hvidevarer, computere og smartphones.

”Det er svært at komme med en forklaring på det, men et bud kunne være, at mange har købt disse ting under Black Friday og derfor ikke kan se stort behov i den nærmeste fremtid,” vurderer Niels Ralund.

Bekymring for butiksdød vokser
Hos de forbrugere, der ikke forventer at handle mere i 2025, er ”færre penge til rådighed” den primære årsag, og andelen er steget. Det gælder også andelen, der svarer, at ”jeg vil hjælpe fysiske butikker lokalt med mine køb pga. butiksdød.”

Det svar vækker en vis forståelse hos Niels Ralund, som godt kan forstå ønsket om at hjælpe den lokale butik på gågaden.

”Men rigtig mange af dem har også e-handel, så man kan sagtens støtte dem og samtidig handle online,” siger han og fortsætter:

”Hvis man gerne vil hjælpe de lokale butikker, så bør man som forbruger droppe at handle i udenlandske giganter som Temu. Det er dem, der virkelig presser de danske virksomheder.”

Der er dog ikke noget, der tyder på, at forbrugerne vil handle mindre i udlandet. Tværtimod. Det kan du læse mere om her.

Log ind og hent E-handelsanalysen 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent