;
Gemt

Greenmind vil sælge brugt elektronik for mere end 500 mio. kroner om året: ”Vi har knækket koden”

14. januar 2025

Andelen af forbrugere, der handler brugte varer i butikkerne og på nettet, stiger. Det mærkes tydeligt i virksomheden Greenmind, hvor omsætningen vokser med 30 procent. Nu går virksomheden efter at få hul på B2B markedet og indenfor for de kommende år runde den halve milliard i omsætning – én ting kan dog bremse væksten.

Fotokredit: Maria Schumann

Anders Jansen har en udfordring.

Han mangler varer.

Eller rettere sagt de rigtige varer.

For salget af brugt elektronik – særligt telefoner, tablets og laptops - går så godt i Greenmind, at virksomheden har svært ved at følge med efterspørgslen:

”Kunderne efterspørger virkelig vores produkter, så vi kunne sagtens sælge endnu mere. Udfordringen er, at vi er i en marginalbranche, og derfor er det rigtig vigtigt, at vi kan finde, købe og sælge de produkter, hvor der er størst fortjeneste, efter at vi har brugt ressourcer på at gøre dem klar til gensalg,” forklarer Greenminds direktør.

Vil udenom ”støvsuger-virksomhederne”
En af årsagerne til, at det kan være svært at skaffe de rigtige varer er, at internationale såkaldte broker virksomheder støvsuger det globale marked for brugt elektronik, som de efterfølgende deler op i mindre portioner og sælger videre til virksomheder som Greenmind. 20 procent af de brugte telefoner, som sælges i Greenmind, køber Greenmind af private, mens de resterende 80 procent købes af internationale broker-virksomheder.

Når der købes gennem brokers, hæver det prisen og øger usikkerheden om, hvor mange varer man kan få, forklarer Anders Jansen:

”Det er en udfordring for os, der kan bremse væksten, fordi vi ikke er sikre på at kunne få nok varer til den rigtige pris.”

Derfor vil Greenmind gerne væk fra de internationale mellemmænd og i stedet handle direkte hos virksomheder, der har brugt elektronik på lager. Det vil sikre adgang til flere produkter til en lavere pris, forklarer direktøren:

”Det er en proces, men vi er på rette vej. I fremtiden vil vi– udover at handle med et par danske grossister, som vi allerede nu har et godt samarbejde med – komme til at købe meget mere direkte fra virksomhederne. I denne uge skal vi holde et møde med en konsulentvirksomhed, der måske vil sælge os 2500 IPhones."

Omnichannel sikrer vækst
Greenmind er resultatet af en fusion mellem Blue City og Grenmind i 2021. Virksomheden har udover onlinesalg også 16 butikker i Danmark, hvor der sælges alt fra telefoner til høretelefoner og computere. Efter et par år, hvor fusionen kostede en del omsætning, er der de seneste år kommet gang i forretningen. I 2023 havde Greenmind en omsætning på 232 mio. kr, og i øjeblikket er væksten cirka 30 procent, hvilket er markant bedre end den globale vækst for salg af brugt elektronik, der ifølge Anders Jansen ligger på 7-8 procent.

Den høje vækst skyldes ifølge direktøren i høj grad, at flere forbrugere generelt handler brugte varer, hvilket Dansk Erhvervs E-handelsanalyse bekræfter.

Virksomhedens satsning på omnichannel er dog også en væsentlig faktor i succesen. Det løser nemlig en af de største udfordringer ved salg af brugte varer – kundernes behov for at se og mærke produktet. I E-handelsanalysen svarer 87 procent, at den største barriere for at købe brugte varer er, at de vil se og mærke varen:

”At vi har godt gang i vores onlinesalg skyldes helt sikkert, at forbrugerne føler sig mere trygge, fordi de ved, at de kan komme ned i en af vores 16 butikker og se produkterne, hvis de skulle være usikre,”

siger Anders Jansen og fortsætter:

”De kan også bestille varerne online og hente dem i butikkerne, hvor de også kan aflevere reparationer. Det giver os en fleksibilitet, som rene online-baserede konkurrenter ikke kan tilbyde.”

Udover det direkte salg har virksomheden også en reparationsforretning, der håndterer omkring 55.000 reparationer årligt og udgør cirka 30 procent af den samlede omsætning. Denne forretning drives i tæt samarbejde med store danske forsikringsselskaber, hvilket sikrer en stabil indtægtskilde.

Direktøren peger også på, at kundesupporten, der håndterer op til 400 henvendelser på travle dage, spiller en vigtig rolle for væksten.

Udvidet garanti fjerner usikkerhed
En anden udfordring ved salg af brugte varer er, at forbrugerne kan være usikre på kvaliteten. Den usikkerhed forsøger Greenmind at imødekomme ved at give tre års garanti. Samtidig er produkterne inddelt i tre kategorier alt efter deres stand: 

"Det handler i høj grad om tillid, og den sikrer vi med vores tre års garanti. Det er mere, end vi er forpligtet til, men det er med til at fjerne den usikkerhed, nogle forbrugere har, og derfor giver det mening for os,” forklarer Anders Jansen.

Satser på B2B
Det er ikke kun forbrugernes interesse for brugte varer, der stiger. Det gælder også for virksomhederne, forklarer Anders Jansen:

”Vi oplever generelt, at virksomhederne er blevet mere interesserede i både at sælge varer til os og købe varer af os, og derfor har vi også for nylig ansat en B2B-medarbejder, der udelukkende skal håndtere vores erhvervskunder i tæt samarbejde med vores indkøbs- og produktionsteam.”

Den stigende interesse fra virksomhederne skyldes ifølge direktøren, at ESG-direktivet fylder mere hos virksomhederne. Og når de sælger eksempelvis brugte telefoner til Greenmind, kan de få data, der viser, hvor meget CO2, det sparer. Ligeledes leverer Greenmind data, der viser, hvor meget CO2, der spares, hvis virksomhederne køber brugte telefoner fremfor nye:

”Det oplever vi stigende interesse for. Samtidig oplever vi også, at særligt de yngre medarbejdere har en større forventning om, at virksomhederne tager et grønt ansvar,” siger Anders Jansen og uddyber:

”På den baggrund tror vi på, at B2B-markedet vil vokse ganske markant de kommende år. Det er et område, som vi vil investere i.”

Omsætningen skal fordobles
I det seneste regnskab omsatte Greenmind for 232 mio. kr. Anders Jansen forventer, at virksomheden lander en omsætning på cirka 290-300 mio. kr. i det nuværende, og om et par år skal virksomheden gerne runde den halve milliard:

”Det er ambitiøst, men absolut muligt at nå, for jeg synes, at vi med vores model med omni-channel, reparationer og B2B har knækket koden til at sælge brugt elektronik,” slutter Anders Jansen.

Tre gode råd fra Anders Jansen: Det skal du huske, hvis du vil sælge brugte varer

1: Vær ærlig om, at dine varer er brugte i din markedsføring og dine produktbeskrivelser. Det kan være en god idé at inddele dem i kategorier, der beskriver deres tilstand.

2: Vær opmærksom på usikkerheden om kvaliteten. Beskriv hvordan du sikrer, at de er i god kvalitet, og hvordan du sikrer, at produkterne er ”renset”. Det kan også være en idé at udvide garantiperioden.

3: Fysiske butikker er vigtige. Det fjerner usikkerhed for forbrugerne, og hvis du ikke har dem, er det svært at konkurrere på andet end pris, og her vil du ofte finde store internationale konkurrenter, der er svære at slå.

Kontakt

Digitalisering & IT

Andreas Børresen

Senior forretningsudvikler
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent