;
Gemt

Høje fragtpriser presser virksomhederne – nu kan der være bedring på vej

23. januar 2025

De mange danske virksomheder, der presses af høje fragtpriser, kan glæde sig over en geopolitisk udvikling, der kan sænke priserne.

En effektiv lukning af Suezkanalen som følge af Houthiernes angreb. Stigende fragtmængder fra særligt 3. lande. Høje oliepriser.

Den kombination har presset de internationale fragtpriser gevaldigt op.  

Ifølge rateindekset fra World Container Index Drewry steg prisen for fragt på en container med omkring 257 procent fra starten af januar 2024 til juli 2024.

”Det er markant, og det kan mærkes hos netbutikkerne, hvoraf mange allerede er pressede af Temu og tilbageholdende forbrugere,” siger Jens Wedenborg, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han blandt arbejder med e-handelslogistik.

At netbutikkerne er udfordrede af fragtpriserne, kan tydeligt ses i Dansk Erhvervs Logistikanalyse. Her er andelen af virksomheder, der identificerer fragtpriser som den største logistikudfordring steget markant fra 39 procent i 2023 til 53 procent i 2024.  

Våbenhvile kan sænke priserne
Nu er der dog grund til en vis optimisme i virksomhederne. Våbenhvilen mellem Israel og Hamas kan nemlig sende skibe tilbage igennem Det Røde Hav, og det kan påvirke fragtraterne, vurderer flere eksperter:

”Der er stadig usikkerhed om det, men det bør være gode nyheder for virksomhederne,” siger Jens Wedenborg.

Netbutikkerne satser på flere distributører
Logistikanalysen viser også, at der er sket en stigning i antallet af distributører, som netbutikkerne anvender. I 2024 benyttede 54 procent af virksomhederne mindst tre distributører, i 2015 var det blot 36 procent. Det giver ifølge Jens Wedenborg god mening, da det kan være med til at reducere virksomhedernes risiko for forsyningsafbrydelser. Det kan også optimere deres fragtomkostninger, fordi de lettere kan tilpasse sig markedets dynamik:

”Det giver blandt andet mulighed for at reagere hurtigere på prisudsving og tilpasse sig regionale forskelle i fragtpriser og tilgængelighed.”

Hvordan skal du forholde dig til høje fragtpriser?
De stigende fragtpriser skaber et klassisk økonomisk dilemma for virksomheder: Skal de absorbere de øgede omkostninger selv eller overføre dem til kunderne? Beslutningen kan analyseres ud fra priselasticitetsteorien: Hvis virksomhederne vælger at absorbere omkostningerne, kan det reducere deres profitmarginer og potentielt føre til lavere investeringsevne eller konkurrencekraft. Omvendt, hvis de vælger at overføre omkostningerne til kunderne, afhænger konsekvensen af efterspørgslens priselasticitet. Ved prisfølsomme varer kan højere priser føre til en markant nedgang i efterspørgslen, mens varer med lav priselasticitet muligvis kan bære prisstigninger uden væsentlige tab i salg.

Log ind og hent hele Logistikanalysen 2024

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent