{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
DANSK ERHVERV | PERSONALE | 9. januar 2025
Sagen kort
Sagen handlede om en medarbejder, der siden 2008 havde været ansat som vaskeriassistent på et vaskeri.
I oktober 2019 blev medarbejderen tilbudt en stilling som 1. dame, hvilket indebar et ledelsesansvar. Medarbejderen ønskede senere at vende tilbage til sin oprindelige stilling som vaskeriassistent, og dette blev drøftet på et møde med virksomheden i februar 2024. På et efterfølgende møde blev medarbejderen præsenteret for en opsigelse, som hun underskrev. Opsigelsen var udarbejdet af virksomheden og henviste til, at medarbejderen selv havde opsagt sin stilling mundtligt på mødet i februar 2024. Samme dag blev der afholdt personalemøde, hvor virksomheden informerede de øvrige medarbejdere om opsigelsen og præsenterede en ny 1. dame.
Dagen efter henvendte medarbejderen sig til sin fagforening, som øjeblikkeligt kontaktede vaskeriet og gjorde indsigelse mod, at medarbejderen skulle havde opsagt sin stilling. Fagforeningen mente i øvrigt, at der var tale om en usaglig opsigelse, og at medarbejderen derfor havde krav på godtgørelse.
Der kunne ved lokalforhandling og mæglingsmøde ikke opnås enighed mellem parter, hvorefter sagen blev indbragt for Afskedigelsesnævnet.
Afgørelse og begrundelse
Dommeren lagde til grund, at opsigelsen blev udarbejdet af virksomheden på virksomhedens brevpapir og præsenteret for medarbejderen uden forudgående varsel. Det blev også lagt til grund, at denne fremgangsmåde var unødvendig og var kommet bag på medarbejderen. Dommeren bemærkede, at virksomheden i stedet kunne have bedt medarbejderen om at bekræfte sin opsigelse skriftligt efter mødet i februar 2024. Forholdet måtte derfor sidestilles med en opsigelse fra virksomhedens side.
I forhold til spørgsmålet om opsigelsens saglighed kom dommeren frem til, at opsigelsen var usaglig. Medarbejderen havde ikke modtaget nogen forudgående advarsler eller klager. Herudover havde virksomheden i slutningen af februar 2024 en ledig stilling som vaskeriassistent, som kunne være tilbudt medarbejderen.
Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen viser, at den part, som hævder, at der er afgivet en mundtlig eller skriftlig opsigelse, har bevisbyrden herfor. En virksomhed, som mener, at en medarbejder har afgivet en mundtlig opsigelse, bør derfor afholde sig fra at udarbejde en skriftlig opsigelse for medarbejderen og i stedet bede medarbejderen om selv at bekræfte den mundtlige opsigelse på skrift.
Kontakt Dansk Erhverv, hvis du har spørgsmål til afgivelse af opsigelser.
Nyheden er skrevet på baggrund af Afskedigelsesnævnets kendelse af 11. november 2024 i sag nr. 20240321.