{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
22. januar 2025
I en sag fra 2024 kunne en forbruger hæve købet, selvom reparationen blev udført inden for seks uger efter, at varen blev modtaget til reparation.
Kort om sagen
En forbruger klagede den 31. juli 2023 over problemer med sin robotplæneklipper, og sælgeren oprettede straks en reklamationssag. I løbet af august var der løbende dialog mellem forbrugeren og reparatøren, der foreslog forskellige løsninger, som dog ikke hjalp. Den 4. september blev plæneklipperen sendt til reparation.
Forbrugeren krævede købet hævet den 27. september, da reparationen stadig ikke var afsluttet. Sælgeren fortsatte dog reparationen, som først blev afsluttet og returneret til forbrugeren den 30. oktober. Forbrugerklagenævnet vurderede imidlertid, at reparationen ikke var sket inden for rimelig tid.
Forbrugerklagenævnets behandling
Nævnet lagde vægt på, at der var brugt næsten to måneder på mislykkede afhjælpningsforsøg, inden reparationen begyndte. Den efterfølgende reparation ændrede ikke på, at forbrugeren kunne hæve købet, få købesummen tilbage og at den erhvervsdrivende skulle betale 6.000 kr. i sagsomkostninger til Nævnenes Hus.
Vigtige læringspunkter
Den konkrete sag viser, at det afgørende i vurderingen af ”rimelig tid” ikke kun er, hvor lang tid selve reparationen tager, men også om der er foretaget andre afhjælpningsforsøg forud for reparationen således, at den samlede afhjælpningstid bliver urimelig lang. Derudover kan man ikke forhindre forbrugerens krav om at hæve købet ved at fortsætte med reparationen og returnere produktet, hvis ikke forbrugeren har accepteret det.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til købelovens regler om salg til forbrugere, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.