;
Gemt

Medlemmerne spørger: Hvor hurtigt skal en vare repareres, hvis en forbruger klager over en mangel?

22. januar 2025

I en sag fra 2024 vurderede Forbrugerklagenævnet, at en forbruger kunne hæve købet, selvom reparationen blev afsluttet inden for seks uger. Nævnet lagde vægt på, at den samlede afhjælpningsperiode gjorde reparationen urimeligt langsom.

reperation_bil_mekaniker_900.jpg

I en sag fra 2024 kunne en forbruger hæve købet, selvom reparationen blev udført inden for seks uger efter, at varen blev modtaget til reparation. 
 
Kort om sagen 
En forbruger klagede den 31. juli 2023 over problemer med sin robotplæneklipper, og sælgeren oprettede straks en reklamationssag. I løbet af august var der løbende dialog mellem forbrugeren og reparatøren, der foreslog forskellige løsninger, som dog ikke hjalp. Den 4. september blev plæneklipperen sendt til reparation. 
 
Forbrugeren krævede købet hævet den 27. september, da reparationen stadig ikke var afsluttet. Sælgeren fortsatte dog reparationen, som først blev afsluttet og returneret til forbrugeren den 30. oktober. Forbrugerklagenævnet vurderede imidlertid, at reparationen ikke var sket inden for rimelig tid. 

Forbrugerklagenævnets behandling 
Nævnet lagde vægt på, at der var brugt næsten to måneder på mislykkede afhjælpningsforsøg, inden reparationen begyndte. Den efterfølgende reparation ændrede ikke på, at forbrugeren kunne hæve købet, få købesummen tilbage og at den erhvervsdrivende skulle betale 6.000 kr. i sagsomkostninger til Nævnenes Hus.

Vigtige læringspunkter 
Den konkrete sag viser, at det afgørende i vurderingen af ”rimelig tid” ikke kun er, hvor lang tid selve reparationen tager, men også om der er foretaget andre afhjælpningsforsøg forud for reparationen således, at den samlede afhjælpningstid bliver urimelig lang. Derudover kan man ikke forhindre forbrugerens krav om at hæve købet ved at fortsætte med reparationen og returnere produktet, hvis ikke forbrugeren har accepteret det. 
 
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til købelovens regler om salg til forbrugere, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister. 

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil