;
Gemt

IT er for alvor flyttet ind på ledelsesgangen

22. januar 2025

Det stiller nye krav til it-rådgiveren, når det digitale område får en stadig mere strategisk betydning i virksomhederne. Det handler om fokus på forretningsforståelse og værdiskabelse, ikke mindst når det gælder kunstig intelligens (AI).  

Interview med Claes Reinholdt Kongsdam, Head of Columbus Denmark & Data & AI 

Dansk Erhverv har talt med Claes Kongsdam, der er landechef for Danmark og ansvarlig for data og AI i den globale konsulentvirksomhed Columbus A/S. 

 ”IT flytter mere og mere ind på ledelsesgangene: I møder, i strategiske overvejsler, i investeringer.” Det er med til at forandre kundedialogen som rådgiver. ”Traditionelt har man talt meget IT til IT. Der er stadig en teknologinak, men det starter i dag med forretningssiden”.  

 Det fortæller Claes Kongsdam fra Columbus A/S. Virksomheden har speciale i digital transformation og beskæftiger flere end 1600 medarbejdere på verdensplan, heraf godt 350 i Danmark. På tværs af forskellige brancher som produktion, mad og drikkevarer, detailhandel og distribution, samt med-tech, arbejder Columbus’ rådgivere med at designe, vedligeholde og drifte digitale løsninger, eksempelvis indenfor AI, e-handel, ERP, cloud, cybersikkerhed mv. Det sker ofte med via et globalt team, hvor man trækker på specialistviden fra forskellige geografiske lokationer.  

Claes Kongsdam peger især på tre områder, hvor tendensen til et øget ledelsesfokus på det digitale område hos virksomhederne har haft betydning for Columbus som it-rådgiver. Det handler om et større fokus på forretningsforståelse, på at udfolde værdiskabelsen samt på adgangen til de rigtige kompetencer. 

Øget fokus på forretning og værdiskabelse  
”IT er en strategisk vigtig ingrediens i stort set alle virksomheder i dag. Det er en konkurrenceparameter uden lige. Det er der ikke noget nyt i, men det fylder mere og mere. Og så afgjort også med AI: Det handler grundlæggende om øget produktivitet og agilitet”. 

Som rådgivningsvirksomhed på det digitale område er det ikke nok at kunne tilbyde tekniske løsninger. Det handler i stigende grad om forretningsforståelse og om branchekendskab og om at forstå kundens specifikke behov. Det er en forudsætning for at kunne levere relevante digitale løsninger, som giver værdi for kunden.  

Derfor oplever man også et større fokus på at beskrive og måle de resultater og den værdi, som digitaliseringen kan skabe. Når virksomheder vælger at investere i digitale løsninger, så er der en forventning om, at det skaber værdi, men også at det kan måles, fortæller Claes Kongsdam, der understreger, at det netop er derfor, at man hos Columbus går meget op i at forstå kundens forretning og organisation.  

Det gælder også i forhold til kunstig intelligens. Her fortæller landechefen, at ”hypen” omkring AI har lagt sig en smule og er nu gået over i et mere operationelt stadie. Han oplever, at mange virksomheder befinder sig i et eksperimenterende stadie og har fokus på, hvordan investeringer i AI, kan gøre en forretningsmæssig forskel. Og i den forbindelse kommer Claes Kongsdam med en klar opfordring: ”Der har vi i rådgiverbranchen en kæmpe opgave.” 

Han fortæller, at udviklingen går meget stærkt, og at det handler om at følge med og turde række ud efter mulighederne, og eksperimentere - ellers risikerer man at blive hægtet af. ”Det er også en faldgrube ikke at gøre noget”, siger Claes Kongsdam, der også mener, at AI for alvor har sat fokus på oprydning og governance omkring data. Hvis man for alvor skal kunne udnytte mulighederne indenfor kunstig intelligens, så forudsætter det ifølge ham, at man som virksomhed selv er klar til rejsen og har styr på processer og data og i øvrigt har de relevante kompetencer i organisationen. Er det tilfældet, fortæller Claes Kongsdam, kan AI bidrage til øget produktivitet, skalering, agilitet og bedre kvalitet.  

Hele denne udvikling betyder, ifølge landechefen, at det er meget vigtigt at have fokus på uddannelse af relevante kompetencer. Det gælder indenfor det digitale område, som fx kunstig intelligens, men også i forhold til de mere forretningsmæssige kompetencer. I rollen som it-rådgiver er udgangspunkt desuden, at man har den klassiske problemløsnings-kompetence, og at man herigennem kan hjælpe kunden med at finde en relevant løsning, der giver værdi.      

Med henvisning til debatten om regeringens kandidatreform understreger Claes Kongsted, at der er behov for at styrke, og ikke skære ned på, uddannelserne: ”Vi skal huske, at Danmark er et vidensland. Det er det, vi skal leve af”.   

Kontakt

Rådgivning & Rekruttering

Niels Hovmand

Chefkonsulent
Medarbejderprofil