Gemt

Trods advarsler og negativ omtale: Danskerne vil handle mere i udenlandske netbutikker i 2025

20. januar 2025

Flere forbrugere forventer at lægge en større andel af deres forbrug i udenlandske netbutikker i 2025. Det viser nye tal, som E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, kalder bekymrende. Løsningen på udfordringen findes i Bruxelles og Allerød.

Det skortede ikke på undersøgelser, der påviste alvorlige fejl og mangler på produkter fra udenlandske netgiganter som Temu, Shein, Alibaba og Amazon i 2024.

Det bremsede dog ikke de danske forbrugere i at shoppe løs i udlandet. Og det får dem heller ikke til at skrue ned for forbruget i udlandet i år. Tværtimod.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at andelen af onlinekunder, der forventer at bruge halvdelen eller mere af deres køb på udenlandske netbutikker i det kommende år er steget fra 23 procent i 2023 til 29 procent i 2024.

Den udvikling overrasker i en vis grad Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv

”Jeg havde måske et naivt håb om, at de mange negative historier om eksempelvis varer af dårlig kvalitet, og de mange advarsler fra myndighederne ville få forbrugerne til at søge væk fra Temu og co. Det virker dog til, at de lave priser betyder mere for forbrugerne.”

Bekymrende udvikling
Niels Ralund tøver ikke med at kalde udviklingen med mere udlandshandel bekymrende.

Han peger på, at allerede nu er flere virksomheder presset af særligt Temu, og det pres vil selvsagt øges med mere udlandshandel. Samtidig vil flere handler i Temu, Amazon og Shein fremfor danske virksomheder betyde færre penge i statskassen.

”Og så har vi ikke engang nævnt forbrugernes sikkerhed eller miljøbelastningen,” siger Niels Ralund.

Brug løsningerne, Bruxelles!
Udviklingen er med til at understrege, at der er brug for politisk handling, siger Niels Ralund:

”Vi har ikke noget imod udenlandsk konkurrence, men vi er imod, at Temu og de andre ikke skal efterleve de samme regler, som danske og europæiske virksomheder skal. Det skal vi have ændret på.”

Konkret foreslår Dansk Erhverv, at onlinemarkedspladser underlægges de samme forpligtelser som alle andre virksomheder. Vi opfordrer til hurtig indførelse af et importøransvar, så der altid findes en ansvarlig part inden for EU for produkter. 

Samtidig skal toldgrænsen fjernes, så der bliver betalt told af pakkerne. Endelig opfordrer vi til en mere aktiv anvendelse af produktloven fra 2020, som giver Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at udstede bøder og blokere adgangen til hjemmesider.

”Løsningerne er der, nu skal Bruxelles og Christiansborg bare bruge dem,” siger Niels Ralund.

Tager kampen op
Politisk handling er påkrævet, og det vil have stor betydning. Men det betyder ikke, at de danske virksomheder skal sidde på hænderne og vente på, at Temu og de andre bliver underlagt fair regler. Og det gør de heldigvis heller ikke, siger Niels Ralund. Tværtimod oplever han, at virksomhederne gør alt, hvad de kan for at tage kampen op mod de udenlandske giganter. Det er lige fra Matas, der har åbnet et nyt stor lager i Allerød, til Coolshop, der bruger AI til at personalisere deres e-mailmarketing.

” Selvfølgelig er der frustration over den unfair konkurrence, men frustrationen bliver heldigvis brugt konstruktivt, for der er gang i rigtig mange gode initiativer i branchen.”

Du kan hente hele E-handelsanalysen og læse mere om forbrugernes forventninger til 2025 via dette link.

Gode råd: Sådan får du kunderne til at overveje at droppe udenlandske netbutikker

  • Vores virksomheder bidrager til det danske samfund: Mere end halvdelen af danskerne vil undgå at handle i udenlandske netbutikker, som de ved ikke betaler moms, skat eller afgifter i Danmark.

  • Du kan have tillid til vores produkter: 41 procent af forbrugerne mener ikke, at de kan have tillid til produkter købt udenfor EU.

  • Vi skaber danske arbejdspladser: 37 procent af danskerne vil undgå at handle i butikker, der ikke har arbejdspladser i Danmark

  • Læs også: Sådan forklarer du kunderne, hvorfor Temus varer er billigere

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent