;
Gemt

Trods hotelrekord skal de kolde måneder stadig op i gear

14. januar 2025

2024 blev et nyt rekordår for hotelbranchen i Danmark. De foreløbige tal fra Danmarks Statistik viser en vækst på 4,1 pct. flere hotelovernatninger end i 2023. 2025 starter mere stille ud. Dansk Erhverv kalder på målrettet indsats for at tiltrække flere turister i de kolde måneder af året til gavn for overnatningssteder, detailhandel, restauranter og attraktioner i hele Danmark.

Danmarks Statistik har for nylig offentliggjort tal for turisternes hotelovernatninger til og med november 2024. I alt foretog danske og udenlandske turister 4,1 pct. eller godt 727.000 flere overnatninger i perioden fra januar til november end året før.

Selvom de endelige overnatningstal fra december endnu ikke kendes, så viser tal fra de store hoteller og hotelkæder, at december også var i fremgang. Hotelbelægningen var 1,7 procentpoint højere i december 2024 end 2023, viser tal fra Benchmarking Alliance. Årsresultatet forventes derfor at nå op på rundt regnet 20 mio. hotelovernatninger, hvilket er ny rekord.  

”Vi hører fra hotellerne, at mange havde en god afslutning på året. Især hovedstaden var populær, hvor mange udenlandske turister ville have dansk julehygge, købe julegaver i strøgbutikkerne og spise godt på restauranterne,” siger Lars Ramme Nielsen branchedirektør for Turisme, Kultur og Oplevelse i Dansk Erhverv.

Fremgangen i turismen i 2024 blev i høj grad drevet af internationale turister. Til og med november 2024 foretog de internationale turister 11,2 pct. eller knap 800.000 flere hotelovernatninger ift. samme periode året før. Til sammenligning foretog de danske hotelgæster 0,7 pct. færre hotelovernatninger, hvilket svarer til et fald på godt 72.000. 

Juletravlhed varer ikke lige til påske
Men selvom 2024 sluttede positivt for hotellerne, med mange møder, julefrokoster og julegæster, så står årets første måneder i et helt andet gear, forklarer Lars Ramme Nielsen.  

”Hotelbranchen har altid været mærket af sæsonudsving, og derfor varer julens travlhed ikke lige til påske. De første måneder af året har historisk set altid været lavsæson. Det er en udfordring, der samtidig rummer et stort potentiale. Et potentiale i milliardklassen, hvis årets tre første måneder kom op på gennemsnittet for resten af året.”

Ifølge Lars Ramme Nielsen er der mange greb til at øge aktiviteten i årets første måneder, fx via styrket international markedsføring. Han peger blandt andet på, at coolcation kunne være en af nøglerne.

”Hotellerne har allerede mærket lidt til tendensen i sommerferien, hvor turister søger væk fra områder med hedebølger. Men coolcation er også aktuelt for vintersæsonen i Danmark, hvor folk fra verdens varmeste hjørner længes mod køligere himmelstrøg.”

Store events som trækplaster
Øget tiltrækning i første kvartal af internationale møder og kongresser, og tilbagevendende festivaler og events, skal også være med til at styrke erhvervs- og mødeturismen i hele landet, mener Lars Ramme Nielsen.

”Vi så opskriften udfolde sig i januar 2024. Mens der var vanlig lavsæson tristesse over det meste af landet, så var der kongekroning, spilfestivalen Copenhagen Gaming Week og Copenhagen International Fashion Fair i hovedstaden. Det havde en stor positiv effekt på hotellernes efterspørgsel, priser og belægning.”

Danmark har en styrkeposition, når det gælder internationale events, forklarer Lars Ramme Nielsen. Det skyldes god og effektiv logistik (lufthavne, metro mv.) og styrker inden for sikkerhed, IT og attraktive venues. Styrker som omverdenen i endnu højere grad skal få øje på, mener Dansk Erhverv.

”Iscenesættelsen ved store events er taget til. Koncerter, sportskampe og andre begivenheder bliver på alle måder større i disse år, og købekraften er stor. Det så vi med Taylor Swifts koncert i Stockholm sidste år, hvor koncertgæsterne brugte et treciftret millionbeløb på hotelophold, restauranter, merchandise. Og sommerens EM i herrefodbold i Tyskland skabte en købekraft, der også gav ringe i vandet på egen hjemmebane, på alt fra storskærmsevents på restauranter til salg af fladskærmsfjernsyn til privaten”.

Data skal veksles til forretningsmuligheder
Det vil kræve en stor, men nødvendig indsats, at tiltrække flere turister til Danmark i vintersæsonen. Her spiller brugen af data og viden også en stor rolle, påpeger Lars Ramme Nielsen.

”Hotelbranchen skal, ligesom de andre grene af turismen, blive bedre til at udnytte data og viden til at forretningsudvikle og tiltrække nye turister. Derfor bliver et af de store projekter i år at fortsætte udviklingen og udrulningen af VisitData, den nationale dataplatform.”

Dansk Erhverv repræsenterer godt 200 hotelkæder, hoteller og konferencesteder, som står for mere end 32.000 hotelværelser på landsplan. I hovedstaden står hotelmedlemmerne i Dansk Erhverv for godt 86 procent af alle hotelværelser.