{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
05. marts 2025
Omstillingen af den danske bilpark til elbiler er en succeshistorie uden lige. Dansk Erhverv advarer derfor mod at ændre grundlæggende i de rammevilkår, der har gjort omstillingen mulig. I stedet viser Dansk Erhverv i et nyt udspil, hvordan ladestandermarkedet kan styrkes og understøtte omstillingen af biltransporten.
”Til foråret skal Folketinget drøfte afgiftsstrukturen for elbiler. Det er vigtige drøftelser. I Danmark er vi nemlig lykkedes med at sætte rammevilkår op, som på få år har sikret en massiv udrulning af elbiler. Bl.a. har afgiftsrefusionen for strøm til elbiler gjort det attraktivt at vælge elbilen til. Fra Dansk Erhvervs side vil vi derfor klart advare mod at sløjfe afgiftsrefusionen. Det vil i praksis være en dummebøde mod dem, der har taget det grønne valg og anskaffet sig en elbil. Danskerne skal kunne regne med sikre og stabile rammevilkår i den grønne omstilling. Derfor lancerer vi i Dansk Erhverv nu et nyt udspil med anbefalinger til at bygge videre på og fremtidssikre ladestandermarkedet, der er et vigtigt fundament for udrulningen af elbiler”, siger Ulrich Bang, vicedirektør for klima, energi, miljø og byggeri i Dansk Erhverv og forsætter:
”Det er ikke mange år siden, at det politiske mål om 1 mio. elbiler på vejene i 2030 så svært ud. Der blev endda nedsat en kommission, der skulle finde ud af, hvordan det skulle indfris. Men udviklingen er sidenhen gået lynhurtigt. Elbilerne strømmer ud på markedet og skubber benzin- og dieselbilerne ud. Succesen skyldes i høj grad, at der har været gode, stabile rammevilkår, der har gjort elbilen til et attraktivt valg. Det fortjener politikerne ros for. I Dansk Erhverv mener vi, at der skal bygges videre på den succes.”
Dansk Erhvervs nye udspil indeholder 12 konkrete anbefalinger til et styrket ladestandermarked.
“Med udspillet præsenterer vi 12 anbefalinger til et styrket ladestandermarked. Vi foreslår fx at fremtidssikre afgiftsrefusionsordningen for strøm, der bliver brugt til at oplade elbilerne. I dag får elbilsejerne tilbagebetalt afgiften til den strøm, som de oplader med via deres ladeoperatør. Det bør blive omlagt til en direkte afgiftsfritagelse, så elbilsejeren ikke først skal betale en afgift og så få den tilbage bagefter. Det kan gøres langt smartere og mindre bureaukratisk. Samtidig bør afgiftsfritagelsen kun gives til opladning, der sker intelligent. Intelligent opladning indebærer, at ladestanderen kan styres efter, hvad der er bedst i forhold til elprisen og belastningen af elnettet. På den måde vil opladningen understøtte et elnet, der er effektivt. Og samtidig vil den intelligente opladning sikre, at der lades, når der er mest grøn strøm i omløb” siger Ulrich Bang.
I udspillet peger Dansk Erhverv også på, at det er muligt at forbedre rammerne for opstilling af ladestandere.
”Flere elbiler kræver flere ladestandere. Det har vi heldigvis også fået, men der er stadig mulighed for at fjerne bureaukratiske snubletråde. I udspillet peger vi blandt andet på, at de danske kommuner i højere grad skal ensrette deres offentlige udbud af ladestandere. Ensrettede udbud vil gøre det lettere for virksomheder at byde ind og deltage i udbuddene. Det vil give højere konkurrence samt i sidste ende en billigere udrulning af den infrastruktur, der gør hele det grønne elbilseventyr muligt,” siger Ulrich Bang.