{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
18. marts 2025
Beskyttelse mod øgede omkostninger
Toldsatser kan ændre sig som følge af politiske beslutninger, handelsaftaler eller internationale konflikter. Hvis en virksomhed ikke har en prisreguleringsklausul, risikerer den at bære hele byrden af disse øgede omkostninger.
En veludformet klausul giver mulighed for at justere priserne i takt med, at toldsatserne ændrer sig, så virksomheden kan bevare sin indtjening og økonomiske stabilitet.
Herunder kan du få adgang til Dansk Erhvervs forslag til, hvordan aftalen kan se ud. Log ind og download de to forslag.
Læs også: Importerer din virksomhed varer fra USA? Vær opmærksom på straftold fra 1. april
I de her tider, hvor der er fokus på toldsatser, er det vigtigt, at man husker at få indarbejdet en prisreguleringsklausul i sine leveringsbetingelser. Det er vigtigt at notere sig, at de her bemærkninger kun gælder ved handel mellem virksomheder, hvor der som bekendt er aftalefrihed.
Eksemplet forneden er hentet fra vores leveringsbetingelser for salg af løsøre mellem erhvervsdrivende i Danmark:
”Alle priser er i danske kroner og eksklusive moms. Køber er forpligtet til indtil leveringen at acceptere ændringer i prisen som følge af dokumenterede forøgede omkostninger for sælger som følge af ændringer i valutakurser, told, skatter, afgifter, m.v. vedrørende den aftalte leverance.”
Regulering af prisen før levering forudsætter dokumentation for, at det er ændringer i de nævnte forhold, som påvirker prisen. Desuden skal det dokumenteres, at disse ændringer påvirker præcis den vare, som skal leveres. Det er sælgeren, der har pligt til at fremskaffe dokumentationen og fremsende den beregning, som støtter kravet om prisregulering.
Vi har tillige en prisreguleringsklausul i vores internationale leveringsbetingelser. I internationale aftaler skal man dog først og fremmest have fokus på, hvem der ifølge aftalen mellem parterne har risikoen for at tolden stiger, mens varen er undervejs fra A til B. Typisk bestemmes dette af den valgte INCOTERMS klausul.
De mest benyttede er:
Sælges varen DDP bør sælgeren sikre sig via en prisreguleringsklausul, mens dette ved Ex works ikke er nødvendigt, da tolden påhviler køberen.