;
Gemt

Ny B2B E-handelsanalyse: Indkøbere foretrækker nettet - her er 5 ting, du skal vide om dem

12. marts 2025

Dansk Erhvervs B2B-analyse for 2024 viser, hvordan indkøberne foretrækker at handle, hvilke forventninger de har til sælgerne og hvordan de søger efter butikker. Læs med og hent hele analysen.

Kvinde-onlinebutik

I 2024 foretog hele 60% af erhvervsindkøberne oftest deres indkøb online – en stigning fra 56% året før. Samtidig foretager 62% af indkøberne onlineindkøb mindst ugentligt og imponerende 91% mindst én gang månedligt, hvilket understreger nødvendigheden af en stærk digital tilstedeværelse.

Men hvordan sikrer du, at de vælger dig? Jens Wedenborg har i B2B E-handelsanalysen udvalgt fem ting, du skal vide om indkøberne. 

1. Store budgetter skaber nye muligheder

20% af indkøberne har et månedligt budget på over 100.000 kr. 76% af indkøberne handler mindst halvdelen online, mens 26% handler alt online. Hvis man således ikke har en online kanal, afskærer man sig fra en overvældende del af indkøbene. Og du behøver ikke frygte, at dine varer er for dyre. 

2. Producenters webshops og markedspladser vinder frem

Både indkøb via grossistens eller detaillistens webshops er steget en smule, og der ses også en stigning i indkøbere, der handler direkte via producenternes webshops – hele 49% i 2024. Samtidig er brugen af online markedspladser steget til 17%, hvilket fremhæver betydningen af fleksible og lettilgængelige kanaler.

Graf-udvikling-B2B3. Sociale medier påvirker beslutningerne

Sociale medier er blevet en væsentlig faktor for at finde nye leverandører. I 2024 fandt 15% af indkøberne nye leverandører via sociale medier – en markant stigning fra tidligere år.

4. Teknologiparathed – indkøberne forventer innovation

Erhvervsindkøbere er hurtige til at tage ny teknologi i brug. 51% betegnes som 'early adopters' eller 'innovators', hvilket stiller krav til leverandører om at tilbyde teknologisk avancerede og effektive løsninger.

5. Flest indkøb i danske butikker

90% af erhvervsindkøbene blev i 2024 foretaget i danske netbutikker, mens 42% foregik i udenlandske netbutikker. Den største andel af budgettet bruges også I Danmark, nemlig hele 86%. Kina står for den næststørste del af budgettet med 32%.

Hvad betyder det for din virksomhed?

  • Sørg for at have en brugervenlig webshop, der imødekommer forventninger til pris, levering og teknologi.
  • Overvej at optimere din tilstedeværelse på flere kanaler og sociale medier for at nå flere potentielle kunder.
  • Udnyt teknologiske trends til at skabe innovative løsninger, som kan tiltrække de teknologiparate indkøbere.

Log ind og hent hele B2B E-handelsanalysen 2024

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent