{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. marts 2025
Danskerne handler i stigende grad tøj og sko online, hvor europæiske webshops som Zalando, Boozt og H&M fortsat er de mest populære. Men nye tal fra Dansk Erhverv viser, at kinesiske onlinemarkedspladser som Temu og Shein vinder frem i tekstilbranchen hurtigere end forventet. Knap hver syvende dansker, altså 13 %, har inden for det seneste år købt tøj eller sko på en af de kinesiske platforme.
Pris vægter højest på bekostning af kvalitet
Analysen peger på, at prisen er den primære faktor for, hvorfor forbrugerne vælger de kinesiske platforme. Ni ud af ti forbrugere, der har handlet på Shein, angiver, at prisen var afgørende. Til sammenligning vælger forbrugerne ofte Zalando og Boozt på baggrund af en kombination af pris, kvalitet og hurtig levering.
Men mens de lave priser lokker, viser undersøgelsen også, at tilfredsheden med de kinesiske produkter er væsentligt lavere end med de europæiske:
"Det er bekymrende, at de kinesiske platforme vinder så meget frem, især når vi ser på forbrugernes vigende tilfredshed med produkterne. Mange accepterer lavere kvalitet, fordi prisen er lav, men det påvirker både bæredygtighed og europæiske virksomheder, der er bundet til at operere under strengere krav," siger Marie Josephine Mustelin, politisk konsulent i Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv: Konkurrencen er skæv
Den stigende popularitet af Temu og Shein kan have omfattende konsekvenser for branchen. Kinesiske platforme er ikke underlagt de samme EU-regler som danske og europæiske virksomheder, hvilket giver en skæv konkurrencesituation og skader danske og europæiske webbutikker. Helt skævt er det, at Shein, der fremstiller tøjet i eget navn og dermed har fabrikatforpligtelser, alligevel kan slippe afsted med ikke at leve op til EU-reglerne.
Ud over den skæve konkurrence vækker udviklingen også bekymring for bæredygtighed og produktsikkerhed. Gratis fragt og meget lave priser fører til overforbrug og kortere levetid på produkterne. Samtidig er produktsikkerheden ikke underlagt de samme kontroller som i EU.
"I Dansk Erhverv har vi, sammen med mange andre aktører, stort fokus på, at onlinemarkedspladser, der formidler salg af produkter fra sælgere i tredjelande til forbrugere i EU, underlægges de samme regler som andre virksomheder. Vi håber, at denne analyse kan være med til at skubbe i den rigtige retning – for der er brug for handling," understreger Mustelin.
Læs hele analysen fra Dansk Erhverv, der viser de nye tendenser.