Gemt

Virksomhedernes forbrug på nettet vokser markant

09. marts 2021

4 ud af 5 B2B-indkøbere bruger primært nettet, når de handler professionelt, og 7 ud af 10 kroner på indkøbernes budget bruges nu online. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv, der understreger det store potentiale i den digitale B2B-handel.

Danmark et ganske digitaliseret land, og de danske forbrugere bevæger sig hjemmevant rundt på nettet, når de handler privat.

Men hvad sker der, når forbrugerne bytter sofaen ud med kontorstolen og skal handle professionelt?

Svaret er ikke overraskende, at forbrugerne ikke ændrer adfærd. Tværtimod. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse, der kortlægger, hvordan erhvervsindkøberne handler.

Onlinehandel er den ultimativt mest populære måde at foretage erhvervsindkøb på. 4 ud af 5 forbrugere foretager oftest erhvervsindkøb online, og 23 % af indkøberne vurderer, at de har foretaget flere handler online under coronakrisen i 2020.

”Det er ikke så overraskende, men indkøberne forventer også, at det stiger med 18 % i 2021, så det er altså ikke bare en corona-vækst, vi ser. Væksten i B2B e-handel er kommet for at blive,” siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Det understreges af, at mere end hver fjerde B2B-indkøber bruger hele sit budget online, og at mere end 7 ud af 10 kroner på indkøbernes budget bruges online.

”Det er ganske iøjnefaldende, og hvis man som B2B-virksomhed endnu ikke sælger online, så bør tallene være incitament for at komme i gang,” lyder det fra Niels Ralund.

Udvalg slår pris stort
For mere end hver tredje B2B-indkøber er det afgørende, at udvalget online er større end i de fysiske butikker, og dermed slår udvalg pris ganske markant. Blot 14 % vurderer, at en lavere pris online er den afgørende faktor for at handle på nettet. Dermed adskiller B2B e-handlerne sig betragteligt fra B2C e-handlerne, hvor pris er blandt de tre vigtigste årsager til at handle på nettet.

”Det kommer også til udtryk i mange af kommentarerne til vores analyse. Respondenterne meget opmærksomme på, at der ikke er plads til slinger i valsen, når det handler om udvalg og levering. Det skal bare spille og tolerancen overfor fejl er tilsyneladende mindre, end når de handler privat,” forklarer Niels Ralund.

Det viser sig også ved, at 79 % af indkøberne har faste samarbejdspartnere, som de handler hos.

Det er dog ganske interessant, at usikkerhed om prisen er den primære årsag til ikke at handle online for B2B-indkøberne.

Det kan ifølge Niels Ralund dog afhjælpes ved at benytte prissammenligninger eller prisgarantier, som mange B2C-virksomheder benytter.

”Det er formentlig mere kompliceret i B2B-verdenen, men det er sikkert muligt.” 

Google er (også) B2B’ernes bedste ven
Når de danske forbrugere finder en ny netbutik, gør de det oftest via Google, og den adfærd tager de med på job.

Det er dog værd at bemærke, at 64 % af indkøberne som det første kigger efter prisen, når de lander på en ny side.

”Det vil sige, at selvom pris langt fra er den primære grund til at handle online, så skal man altså være skarp på den, og man skal hurtigt vise (for)brugeren, hvad produkterne koster,” siger Niels Ralund.

Vil du have flere tal om B2B-indkøberens adfærd og ønsker? Hent B2B E-handelsanalysen nu.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent