Gemt

Bekvemmelighed slår pris: Derfor handler forbrugerne online

04. maj 2021

Bekvemmelighedens betydning har fået endnu et nøk op under coronakrisen, hvor forbrugerne har prioriteret at få deres varer sendt direkte til døren.

Da e-handlen for år tilbage fik sit spæde folkelige gennembrud, var kombinationen af lave priser og bekvemmelighed i den grad udslagsgivende.

Sådan er det ikke længere. I dag har prisen mindre betydning, mens udsigten til en nemmere hverdag med hurtige indkøb og levering har absolut størst betydning for forbrugerne. Det viser Dansk Erhvervs e-handelsanalyse. Bekvemmelighed dækker over, at man kan handle, når det passer, få leveret til døren og spare tid.

”Det er ikke en ny udvikling, men under coronakrisen er den blevet endnu mere tydelig, hvilket også kan ses i udviklingen over, hvordan vi får leveret – hjemmeleveringer har fået en comeback, fordi det er nemmere og mere trygt for kunderne, selvom det ofte også er lidt dyrere,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Han vurderer, at ændringen blandt andet skyldes, at de fysiske butikker har taget konkurrencen på prisen op og at det samtidig er blevet nemt at sammenligne priser.  

”Mange - både fysiske og digitale butikker - kører også med prismatch, så det er sværere at skille sig markant ud på prisen. Derfor skal der noget mere til at overbevise forbrugerne, og her er bekvemmelighed klart oplagt. Jeg ser det som en fordel for både fysiske og digitale butikker, at det ikke handler om pris, men om at give en god brugeroplvelse og vise, hvordan man kan gøre dagligdagen nemmere for forbrugerne.”

Forskel fra produkt til produkt
Selvom bekvemmelighed klart er den primære årsag til at handle online, er der forskelle, når vi kigger på de enkelte varegrupper. Prisen er f.eks. central, når forbrugerne handler elektronik og udstyr til bilen eller cyklen, mens bekvemmeligheden i at få leveret til døren betyder mere end pris, når det kommer til take-away og dagligvarer.

Dagligvareparadokset
Netop dagligvarekategorien er interessant, forklarer Niels Ralund.

”De digitale dagligvarebutikker scorer højt på brugertilfredsheden, det er nemt og bekvemt og man slipper for de – i manges øjne – knap så interessante ture ned i supermarkedet, men alligevel er der forholdsvis mange, der ikke vil handle dagligvarer online. Det er lidt paradoksalt.”

Under krisen har dagligvarerne dog fået et gennembrud, som Niels Ralund forventer vil vare ved også efter krisen.

”Vi ved, at når forbrugerne først har handlet dagligvarer online, så fortsætter de. Samtidig er der kommet flere nye spillere ind på markedet, så jeg er overbevist om, at dagligvarerne vil fortsætte fremgangen.” 

I det hele taget har netbutikkerne under krisen vist, at nettet er en nem og bekvem måde at handle på, og derfor vil mange forbrugere fortsætte med at handle online, selvom butikkerne åbner.

”Den fysiske handel vil heldigvis vokse, men mange forbrugere har nu fået øjnene op for, at alt faktisk kan købes online, og derfor vil væksten i e-handlen også fortsætte.”

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil