Gemt

Danskerne er vilde med Black Friday

De danske forbrugere er igen i år helt klar, når flere butikker og netbutikker åbner for Black Friday med tilbud og rabatter. Næsten hver femte dansker planlægger at handle på Black Friday, viser analyse fra Dansk Erhverv.

Nyhed

De amerikanske shoppefænomen Black Friday har for alvor gjort indtog i den danske detailhandel. Sidste år handlede danskerne for ca. 2 mia. kr., hvilket gjorde Black Friday til den største danske handelsdag nogensinde.

”Black Friday er kommet for at blive. Vi ser en stigende tendens til, at de danske forbrugere tager amerikanske koncepter til sig – og Black Friday er bestemt ingen undtagelse,” siger Tine Marie Andersen, politisk konsulent, Dansk Erhverv.

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at 9 ud af 10 danskere (92 pct.) kender til Black Friday, og at næsten hver femte dansker (21 pct.) planlægger at handle på dagen.

I 2016 foretog 28 pct. af danskerne køb på Black Friday, og gennemsnitsbeløbet for de tilbudsglade danskere beløb sig til 2.219 kr.

Det er særligt unge og børnefamilier, der kaster sig ud i tilbudsjagten. 41 pct. af de adspurgte under 30 år forventer at handle på Black Friday.

Kickstart af julehandlen

Mange tager forskud på julehandlen på Black Friday. 71 pct. af de adspurgte, der planlægger at shoppe på Black Friday, vil købe julegaver. I 2016 var tallet 52 pct.

”Mange forbrugere tager forskud på julegaveindkøbene i forbindelse med Black Friday. Det betyder, at man som butik kan overveje at tilrettelægge sin tilbud efter det, f.eks. ved at tilbyde forlænget returret. Dermed behøver det ikke alene være prisen, der er afgørende for, hvor forbrugeren vælger at handle,” siger Tine Marie Andersen.

Black Friday er oprindeligt amerikansk fænomen og afholdes i forlængelse af Thanksgiving. Siden Black Friday blev introduceret til danske forbrugere i 2013, er Black Friday vokset kraftigt og blevet en fast begivenhed for både butikker og forbrugere.

Black Friday 2017 - Dansk Erhverv

pdf

Download