{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
# | Virksomhed | CVR | Medlemskab | Adresse |
---|---|---|---|---|
{{index+1}} | {{company.name}} | {{company.cvr}} | {{company.membershipType}} | {{company.address}} |
Kan du godkende følgende oplysninger?
Det er væsentligt højere end gennemsnittet blandt danske virksomheder. Er det korrekt?
Det er væsentligt lavere end gennemsnittet blandt danske virksomheder. Er det korrekt?
Vi kan se, at lønsummen er faldet med {{formatCurrency(payrollFall, 'blur')}} kr. i forhold til sidste år. Er det korrekt?
Den samlede lønsum indberettet
Antal ansatte omregnet til fuldtidsansatte (årsværk i {{year-1}})
Antal ansatte (talt i hoveder) ansat i september måned {{year-1}}
Hvis du har yderligere kommentarer kan du skrive dem her:
Vi kontakter dig, hvis vi har spørgsmål til denne indberetning
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, så bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Hold regnskab med den tid og ressourcer du bruger på offentlige udbud – måske kan du få erstatning, hvis din virksomhed bliver forbigået. Det viser ny afgørelse fra Klagenævnet for Udbud, der har tilkendt en virksomhed erstatning på 406.000 kr.
Dansk Erhverv | Erhvervsjura - 3. april 2019
Af Christian Lund Hansen, juridisk konsulent og advokatfuldmægtig, Dansk Erhverv
I en kendelse fra Klagenævnet for Udbud slår Klagenævnet fast, at virksomheder kan få erstatning forgæves afholdte tilbudsudgifter.
Dansk Erhverv anbefaler, at virksomheder, der deltager i konkurrencen om offentlige kontrakter, fører nøje regnskab med de ressourcer og det tidsforbrug, der anvendes på selve tilbudsgivningen. Måske kan din virksomhed få erstatning, hvis den bliver forbigået.
Visse betingelser for erstatning
Det sker forholdsvist sjældent, at der i Danmark gives erstatning til forbigåede tilbudsgivere. Men i en ny kendelse fra Klagenævnet for Udbud slår klagenævnet fast, at det under visse betingelser vil være mulig for virksomheder at få erstattet de udgifter, som virksomhederne forgæves har afholdt i forbindelse med udarbejdelsen af deres tilbud.
I kendelsen lagde klagenævnet afgørende vægt på virksomhedens egen opgørelse af sine udgifter forbundet med tilbudsafgivelsen, herunder en fremlagt opgørelse af kostpriser for de involverede typer medarbejdere, månedssedler og oplyst timeforbrug, og tilkendte virksomheden en erstatning på ca. 406.000 kr.
Konkret sag fra Viborg Kommune
Selve sagen drejede sig om et byggearbejde, der var udbudt af Viborg Kommune, hvor der blev indgivet klage fra en virksomhed, der havde afgivet et ukonditionsmæssigt tilbud. Som følge heraf nedlagde klageren bl.a. påstand om erstatning for de udgifter, som klageren forgæves havde afholdt til at udarbejde sit tilbud.
Klagenævnet imødekom påstanden og tildelte virksomheden erstatning. Klagenævnet lagde i den forbindelse vægt på, at det ikke var godtgjort, at ordregiveren ville have afvist klagerens tilbud under udbudsprocessen, hvis ordregiveren havde været opmærksom på, at tilbuddet var ukonditionsmæssigt.
Kendelsen kan få stor betydning
Kendelsen kan få stor betydning for alle virksomheder, der deltager i konkurrencen om offentlige kontrakter, og understreger, hvor vigtigt det er at have god dokumentation for sit erstatningskrav. Derfor anbefaler Dansk Erhverv, at der holdes nøje regnskab med de udgifter og det tidsforbrug, som anvendes på at udarbejde tilbud. Der vil være brug for dette materiale, hvis der senere skal rejses en erstatningssag mod ordregiveren.
Har du brug for mere vejledning?
Som medlem af Dansk Erhverv har du adgang til dybdegående juridisk rådgivning om udbudsret hos Dansk Erhvervs udbudsjurister. Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til klagenævnets nye kendelse eller andre udbudsretlige spørgsmål.