Gemt

SEO, chatbots og ordrehåndtering: Dét satser de danske e-handlere på i 2021

16. februar 2021

Et nyt år er skudt i gang, og her vil netbutikkerne – stadig – prioritere e-mail marketing og SEO højtDe vil dog også kigge deres ordrehåndtering efter i sømmene og undersøge muligheden for at opgradere deres e-commerce platformviser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer.  

Hvilke teknologier vil du fokusere på i 2021? 

Dét spørgsmål besvarer en række af landets netbutikker i Dansk Erhvervs E-handelsbarometer for 4. kvartal af 2020, og svaret er klart: e-mail marketing og personalisering står højt på prioriteringslisten hos de danske netbutikker 

Hvilke af disse teknologier vil du skrue op for/implementere i 2021?

Igen, fristes man til at sige. Der er nemlig ikke de store ændringer fra sidst, vi spurgte. Her  e-mails og personalisering også højt. De er dog faldet en smule i årets måling, mens ordrehåndtering og ønsket om en ny e-commerce platform tværtimod er steget i niveau i forhold til sidste år – noget, der højst sandsynligt skyldes et år præget af coronakrise, der for mange har ført til markant kst 

Det tyder på, at mange vurderer, at de trænger til at give motoren i deres netbutik et solidt eftersyn for at se, om man kan effektivisere, nu hvor efterspørgslen stiger,” siger Carsten Rose Lundberg, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Ligeledes går chatbots frem, mens 17 % også vil fokusere på livechats.  

“Det er spændende, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi vil se markant flere netbutikker, der lancerer advancerede chatbots i den kommende tid. Teknologien er moden, og vores analyser viser, at kunderne i stigende grad efterspørger chatbots,” siger Carsten Rose Lundberg. 

Mindre fokus på svindel – heldigvis 
I bunden af netbutikkernes prioritetslisten ligger indsatsen mod svindel, som kun 4% af netbutikkerne ønsker at øge fokus på. Det kunne umiddelbart lyde en smule bekymrende, men det er ikke tilfældet, vurderer Henrik Theil, chefkonsulent med ansvar for onlinebetalinger. 

Der er kommet mange nye tiltag mod svindelikke mindst på betalingssiden, og mit indtryk er, at netbutikkerne løbende skruer på sikkerhedshåndtagene, når der er behov.  Dansk e-handel er præget af en høj grad af sikkerhed - både for forbrugere og butikker. 

Betalingsløsninger ligger også lavt, og forklaringen er den samme: Der er godt styr på det, vurderer Henrik Theil.  

Facebook slår Instagram 
Netbutikkerne er også blevet spurgt, hvilke medier og markedsføringskanaler de vil kaste sig over i år.  

Og her er der – igen – godt nyt dig, der arbejder med SEO.  

SEO hiver nemlig en betydelig del af stemmerne hjem – godt hver femte netbutik forventer at øge anvendelsen af SEO med 50% eller mere, mens godt fire ud af ti regner med at øge anvendelsen med 11-50%. Det kommer ikke som nogen overraskelse, da SEO også lå øverst på listen sidste år. 

Til gengæld har Facebook slået Instagram, hvis man sammenligner med 2020. Knap hver anden netbutik forventer at skrue op for anvendelsen af Facebook, mens der er hele 13%, som mener, at Instagram ikke er relevant.  

LinkedIn skiller sig ud som den kategori, som flest ikke tillægger den store betydning – fire ud af ti netbutikker svarer, at LinkedIn ikke er relevant eller ikke anvendes. Dog svarer hver sjette netbutik (16%), at de regner med at anvende mediet mere i 2021. 

De analoge medier (TV, print, radio etc.) ligger nederst i målingen og opleves ikke som relevante af de fleste. Det er den kategori, hvor flest netbutikker regner med at skrue ned – faktisk forventer helt op til en fjerdedel af netbutikker at reducere anvendelsen af analoge medier.   

E-handelsbarometer 4. kvartal 2020

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent