{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
# | Virksomhed | CVR | Medlemskab | Adresse |
---|---|---|---|---|
{{index+1}} | {{company.name}} | {{company.cvr}} | {{company.membershipType}} | {{company.address}} |
Kan du godkende følgende oplysninger?
Det er væsentligt højere end gennemsnittet blandt danske virksomheder. Er det korrekt?
Det er væsentligt lavere end gennemsnittet blandt danske virksomheder. Er det korrekt?
Vi kan se, at lønsummen er faldet med {{formatCurrency(payrollFall, 'blur')}} kr. i forhold til sidste år. Er det korrekt?
Den samlede lønsum indberettet
Antal ansatte omregnet til fuldtidsansatte (årsværk i {{year-1}})
Antal ansatte (talt i hoveder) ansat i september måned {{year-1}}
Hvis du har yderligere kommentarer kan du skrive dem her:
Vi kontakter dig, hvis vi har spørgsmål til denne indberetning
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, så bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
I denne artikel kan du møde Simon Lajboschitz, CEO og Co-founder af Khora, som bl.a. fortæller om sin virksomhed, og hvordan Virtual Reality og Augmented Reality kan skabe værdi for din forretning. Virtual Reality er nemlig et magisk redskab, der kan transportere dig hvor som helst. Derfor rummer teknologien et enormt potentiale, som netop er dét Khora og Simon Lajboschitz udforsker til hverdag.
19. april 2021
Hvorfor nøjes med at kigge på en dum og kedelig skærm, hvis man kan bevæge sig rundt i en kunstig verden? Simon Lajboschitz var tidlig til at se mulighederne i Virtual Reality og Augmented Reality, og siden 2015 har han sammen med sin partner Peter Fisher drevet virksomheden Khora, som laver løsninger, der hjælper alt fra ejendomsmæglere til sundhedspersonalet på hospitaler.
En virksomhed, der beskæftiger sig med en magisk og livagtig teknologi
”Vi interesser os for, hvordan man gennem denne teknologi kan transportere folk et andet sted hen. Og så er spørgsmålet, hvad kan man gøre med den transport? Vi er mest interesseret i at skabe værdi med denne magiske teknologi”, siger Simon Lajboschitz.
Når Simon Lajboschitz begejstret taler om Virtual Reality(VR) som “magisk” er det fordi, teknologien kan sætte dig ind i en anden verden. VR rummer nemlig et enormt potentiale og kan transportere dig hvor som helst – om det er nede i supermarkedet eller ude i rummet. Netop de muligheder VR skaber er dét, Khora beskæftiger sig med.
Khora startede i 2015 og har siden da udforsket de muligheder, VR og AR (Augmented Reality) byder på. Virksomheden begyndte som en arkade i Kødbyen på Vesterbro i København, hvor folk kunne komme ind fra gaden for at opleve sjov og ballade gennem en VR-brille til nu at have lavet over 1000 workshops for virksomheder. I dag er arkaden i Kødbyen kun en lille del af, hvad Khora laver, og virksomheden har et stort fokus på forretningsområder i VR- og AR-løsninger for museer, foreninger, virksomheder mv. Khora arbejder med en bred vifte af industrier heriblandt marketing, træning, healthcare og kulturområdet.
Hvad er VR og AR? - Augmented Reality (AR) er en blanding af virkelighed og computergrafik, hvor brugeren kan se den virkelige verden gennem brillerne med tilføjelse af et digitalt lag. Eksempler på dette er snapchatfiltre, hvor brugeren kan prøve hundeøre på sig selv, en vejledning i reparationer eller betjening af teknisk udstyr. |
Hvordan kan man bruge kunstig virkelighed i sin forretning?
VR og AR kan bruges i mange forskellige sammenhænge, og det er kun fantasien, der sætter grænser. Dog er det vigtigt, at man altid spørger sig selv om, hvorfor man vil bruge VR eller AR, og hvad formålet er. Det er altid en god tommelfingerregel at stille sig selv kritiske spørgsmål, før man giver sig i kast med teknologier. For virksomheder er der derfor et hav af muligheder inden for brugen af VR og AR i forretningen. Khora laver nemlig samarbejder med mange forskellige formål og tager udgangspunkt i vidt forskellige behov – alt fra behandling af angst i psykiatrien til onboarding af nye medarbejdere i virksomhederne.
Et eksempel på brugen af VR i virksomheder er produktfremvisning af komplekse redskaber, fremhæver Simon Lajboschitz. For nyligt lavede Khora et samarbejde med Bosch i forbindelse med markedsføring af Bosch’ termisk kamera, som kan opfange temperaturforskelle.
”Bosch har nogle produkter, som kan være svære for kunden at forstå - det er svært at sælge produktet til kunden, når de bare står med en dims i hånden”, siger Simon Lajboschitz.
VR er derfor en effektiv løsning til at demonstrere produktet, da man kan sætte kunden i en situation, hvor de selv kan se og føle den konkrete anvendelse. Khora kan gennem VR transportere Bosch’ kunder ind i en kontekst, hvor de aktivt selv skal bruge et termisk kamera.
”Gennem en virtuel ’prøv produktet’-oplevelse kan man altså vise, hvilken værdi produktet kan give kunden”, fortæller Simon Lajboschitz.
Corona har påvirket Khora
Corona har også sat sig præg på Khora og har påvirket, hvilket fokus virksomheden har lige nu. VR og AR kan nemlig være enormt værdiskabende i en tid, hvor fysisk tilstedeværelse er stærkt begrænset.
”I den her tid kan det skabe meget værdi f.eks. at have en VR-video eller rundture gennem 360-graders-video på Youtube, så man kan besøge faciliteter rundt omkring i verden uden at være fysisk til stede. Fokusset er rykket over mod dét at skabe oplevelser gennem VR og AR på internettet eller mobiltelefonen”, siger Simon Lajboschitz.
Tigerråd og Danmark i 2040
Simon Lajboschitz er også medlem af Dansk Erhvervs Tigerråd, der i den kommende tid skal tegne en vision for fremtidens digitale Danmark.
”Tigerrådet bliver enormt spændende. Noget vi holder mange oplæg om og tænker meget over er, hvordan AR og VR kommer til at ændre på samfundet og den måde, vi lever på – og hvordan de sammen med andre teknologier som f.eks. AI eller IoT (Internet of Things) kommer til at ændre på, hvordan vi mennesker lever vores liv, og hvad vi mennesker kan”, siger Simon Lajboschitz.
Tigerrådet skal bl.a. beskæftige sig med, hvordan digitaliseringen præger vores samfund om 20 år, og det er i den grad noget, Simon Lajboschitz har gjort sig tanker om.
”Folk kommer til at leve mere i den digitale verden, når det digitale er en del af vores virkelighed. Den digitale verden stopper med at være uvirkelig. Lige nu deler vi virkeligheden op i den fysiske virkelighed, som er virkelig, og den digitale verden, som er uvirkelig. Men vi begynder at se, at tingene smelter sammen og overlapper. Digital mobning er virkelig mobning”, siger Simon Lajboschitz.