Planlæg jobsamtalen

Få gode råd til jobsamtalen - før, under og efter.

Guide

Før jobsamtalen

Inden en jobsamtale vil det være en god ide at:

  • Informere de involverede medarbejdere om, hvordan samtalen skal forløbe, og hvad deres rolle er.
  • Sikre de fysiske rammer for mødet (lokalet, kaffe, osv.).
  • Tage stilling til, om I skal anvende en rekrutteringstest.
  • Tage stilling til, om kandidaterne skal løse en case/opgave, hvor de demonstrerer relevante færdigheder i forhold til stillingen.
  • Lave en tidsplan for samtalerne, hvor der er afsat tilstrækkelig tid mellem hver samtale til at omstille sig til en ny kandidat.
  • Lave en plan / disposition for samtalerne. Tag gerne udgangspunkt i den samme disposition. Det gør det lettere at sammenligne kandidaterne. Læs mere om, hvilke spørgsmål du ikke må stille til kandidaten.
  • Undgå for mange samtaler på samme dag.

Under jobsamtalen

Under en jobsamtale, er det vigtigt, at:

  • Få ansøgeren til at føle sig godt tilpas
  • Have et imødekommende kropssprog
  • Lytte mere, end du taler
  • Ikke at oversælge stillingen og/eller virksomheden
  • Være opmærksom på ikke at foretrække en kandidat, der er en tro kopi af dig selv, hvis behovet er et andet
  • Undgå at komme med hverken positive eller negative tilkendegivelser om kandidaten
  • Afklare kandidatens lønforventninger
  • Informere kandidaten om det videre forløb


Efter jobsamtalen

Efter en afsluttet jobsamtale, så:

  • Reflektere over kandidatens styrker og udviklingspunkter sammen med de kolleger, der har deltaget i samtalen
  • Give sig tid til at tage stilling til, om du vil se kandidaten til en 2. samtale
  • Indkalde kandidater til 2. samtale
  • Evt. at dele opmærksomhedspunkter om kandidaten med den, der skal give testtilbagemelding (personlighedstest) ved 2. samtale
  • Give afslag til de kandidater, I har valgt ikke at gå videre med. Læs mere om afslag til ansøgere.

Værktøjer

Andre relaterede guides i temaet