Prøvetidssamtale

Hold en prøvetidssamtale med den nye medarbejder.

Guide

Når medarbejderen har været ansat et stykke tid, kan du med fordel afholde en samtale, hvor medarbejderens første tid vurderes. Samtalen er en opfølgning på ansættelsen, og den omfatter både en præstationsvurdering og en konkret handlingsplan.

Formålet med prøvetidssamtalen er:

  • At vurdere medarbejderens indsats i virksomheden.
  • At vurdere, om medarbejderen skal fortsætte i ansættelsesforholdet efter prøvetidens udløb.
  • At følge op på konkrete aktiviteter i virksomheden.
  • At sikre, at der er overensstemmelse mellem medarbejderens kvalifikationer og de mål, virksomheden arbejder mod.
  • At få iværksat eventuelle kompetenceudviklingsinitiativer, der hurtigere kan gøre medarbejderen selvfungerende under forudsætning af, at medarbejderen skal fortsætte efter prøvetiden.

Når samtalen forberedes, bør du være opmærksom på:

  • At medarbejderen skal orienteres om samtalens formål og indhold.
  • At information om medarbejderens præstationer i virksomheden indsamles ved at tale med nøglepersoner om deres oplevelser af den nye medarbejder.
  • At du vælger det rigtige tidspunkt for samtalen. Er der aftalt prøvetid efter funktionærloven, bør samtalen gennemføres i god tid inden 2 måneder og 14 dage, hvis du vil opsige medarbejderen og gøre brug af opsigelsesvarslet på 14 dage..
  • At du foretager en vurdering af, om medarbejderen lever op til de krav og forventninger, der er stillet fra virksomhedens side.

Gode råd til prøvetidssamtalen:

  • Giv konkrete eksempler på medarbejderens præstationer i virksomheden.
  • Giv feedback på det, medarbejderen fortæller i løbet af samtalen.
  • Læg en handlingsplan sammen med medarbejderen.

Værktøjer

Andre relaterede guides i temaet