Afdæk risici ved udstationering

Når en medarbejder skal udstationeres, rejser det en række sundheds- og sikkerhedsmæssige udfordringer. Imødegå de risici, som virksomheden kan forventes at være bekendt med.

Guide

Virksomheden har et ansvar over for den udsendte medarbejder, og i juridisk forstand bliver det globalt omtalt som Duty of Care. Samtidig har medarbejderen et ansvar over for arbejdsgiveren til at handle i overensstemmelse med arbejdsgiverens forretning og interesse. Det kaldes Duty of Fidelity.

Der er tale om en række sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, som skal håndteres af virksomheden og medarbejderen både før, under og efter udstationeringen, eksempelvis:

  • Risikovurderinger. 

  • Rejse- og emergency- politikker/procedurer.

  • Træning i kulturel og sikkerhedsmæssig adfærd relateret til de aftalte politikker og procedurer.

  • Beredskab og kompetence til at kunne håndtere akutte sundheds- og sikkerhedsmæssige situationer.

  • Opfølgning og omsorg efter eventuelle kritiske hændelser.

Overordnet set handler det om at imødegå de risici, som virksomheden kan forventes at være bekendt med. Det kan eksempelvis ske ved, at virksomheden forholder sig til og igangsætter nødvendige initiativer til at forebygge og forberede sig på de sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, der typisk opstår under en udstationering. Foretager man de nødvendige initiativer med at tilvejebringe tryghed og sikkerhed for den mobile arbejdsstyrke, kan det styrke virksomhedens omdømme og positionering over for de bedste talenter og den højt kvalificerede arbejdskraft samt sikre overholdelse af eventuelle lovmæssige krav.

Værktøjer

Andre relaterede guides i temaet