{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Psykisk arbejdsmiljø er omfattet af arbejdsmiljøloven, og du har som arbejdsgiveren pligt til at sikre et sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø for alle ansatte i virksomheden.
Det psykiske arbejdsmiljø, der reguleres af arbejdsmiljøloven, er afgrænset i forhold til arbejdet, der opstår i forbindelse med den måde arbejdet er planlagt på, de organisatoriske forhold, der har betydning for arbejdets indhold, herunder kravene i arbejdet, den måde arbejdet udføres på og de sociale relationer i arbejdet.
Psykisk arbejdsmiljø er som udgangspunkt karakteriseret ved enten direkte, eller indirekte at være knyttet til de ansattes arbejdsfunktion eller arbejde.
I skal sikre, at:
Alle i virksomheden herunder virksomhedsledere, arbejdsledere og ansatte skal handle, hvis de bliver klar over et problem i det psykiske arbejdsmiljø. Bemærk, at kan en ansat ikke selv løse problemet, skal den ansatte meddele det til den nærmeste leder, arbejdsgivere eller arbejdsmiljøorganisationen, der har pligt til at handle og sikre at problemet håndteres, søge løsninger og forebygge gentagelse.
Fokusområder i det psykiske arbejdsmiljø
Bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø har fokus på fem områder:
Det psykiske arbejdsmiljø skal afdækkes i arbejdspladsvurderingen
Arbejdspladsvurderingen skal omfatte både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Dansk Erhverv anbefaler, at denne del af arbejdspladsvurderingen alene omfatter de forhold, som er omfattet af bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø.
Arbejdstilsynets tilsyn med psykisk arbejdsmiljø
Arbejdstilsynet har de seneste år haft et stigende fokus på tilsyn med psykisk arbejdsmiljø.
Afsættet kan være arbejdspladsvurderingen, hvor man vil tage afsæt i virksomhedens eventuelle handlingsplaner for det psykiske arbejdsmiljø.
Bemærk, at Arbejdstilsynet ikke kan føre tilsyn med krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane i de virksomheder der er omfatte af HAST-aftalen (udvalg for samarbejde og trivsel). Alle handelsvirksomheder med butiksoverenskomst via Dansk Erhverv er omfattet af HAST-aftalen.
Læs mere i 'Gode råd om psykisk arbejdsmiljø'.