;

Sådan laver du en arbejdspladsvurdering (APV)

Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV’en er et godt værktøj, som kan give jer et overblik over virksomhedens arbejdsmiljø.

Guide

En arbejdspladsvurdering (APV) skal laves hvert tredje år, eller når der sker ændringer i virksomheden med betydning for arbejdsmiljøet. Når man udarbejder en APV, skal virksomhedens arbejdsmiljøorganisation være inddraget i både planlægning og udførelse.

Kommer Arbejdstilsynet på tilsynsbesøg i jeres virksomhed, vil de spørge efter jeres APV. Derfor skal I sørge for at have skriftlig dokumentation på gennemførelsen, uanset om I fandt arbejdsmiljøproblemer eller ej under kortlægningen.

En virksomheds arbejdsmiljø vil variere, alt efter hvilken branche man tilhører. Derfor har Dansk Erhverv i regi af Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø (BFA) udarbejdet redskaber, som passer til lige netop jeres branche:

Dansk Erhverv har udarbejdet en spørgeramme til brug for arbejdspladsvurderingens afdækning af det psykiske arbejdsmiljø. Spørgerammen bør tilpasses den enkelte virksomhed.

Find og download spørgerammen i 'Spørgeramme til kortlægning af psykisk arbejdsmiljø'. 

Læs mere i pjecen "Gode råd om arbejdspladsvurdering - APV"

Kontakt

Spørg om arbejdsmiljø

Dansk Erhvervs hotline

3374 6400hotline@danskerhverv.dk

Arbejdsmiljø

Andre relaterede guides i temaet