Lønsamtalen

En lønsamtale er som oftest en samtale mellem medarbejderen og nærmeste leder. I mange overenskomster er det aftalt, at der skal foretages en lønvurdering og eventuelt en lønregulering én gang årligt. Det afhænger af den enkelte overenskomst, om der er ret til en egentlig lønsamtale. Bliv inspireret her til at afholde den gode lønsamtale mv.

Guide

Den gode lønsamtale

Den gode lønsamtale omfatter tre faser:

  • Forberedelse
  • Gennemførelse
  • Opfølgning

Forberedelsen
Det er vigtigt at forberede sig grundigt inden en lønsamtale. Det vil sige, at man sætter tid af (ca. en halv time) til at foretage en medarbejdervurdering for efterfølgende at aftale et tidspunkt for samtalen.

Hvis ikke din virksomhed har opstillet en række kriterier, som skal danne grundlag for medarbejdervurderingen, kan du lade dig inspirere af følgende eksempler:

Andre relaterede guides i temaet