; ;
Gemt

E-handelsbarometer 2. kvartal 2023: Netbutikkerne er mindre bekymrede for fremtidens omsætning trods salgsdyk

07. september 2023

Netbutikkernes omsætning tog et dyk i 2. kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Det påvirker dog ikke virksomhedernes tro på fremtiden, som vokser. Og det er der faktisk en god forklaring på, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

”Jeg skulle lige læse det et par gange og tjekke med vores talmand, for umiddelbart giver tallene jo ikke helt mening.”

Sådan lød det fra Niels Ralund, efter han havde fået fingrene i Dansk Erhvervs E-handelsbarometer for 2. kvartal 2023.

E-handelsbarometeret viser, at omsætningen tog et dyk sammenlignet med samme periode sidste år. Der var simpelthen flere netbutikker, hvor omsætningen ikke nåede sidste års niveau, end netbutikker med bedre omsætning.

”Men samtidig med, at omsætningen altså er dykket for mange, så er markant færre bekymrede for fremtiden. Det giver jo umiddelbart ikke meget mening,” siger Niels Ralund.

Han henviser til, at andelen af netbutikker, der tror, at omsætningen i det kommende kvartal bliver dårligere end sidste år, er faldet ganske markant.

Lægger man tallene sammen, så er netto 15% positive i forhold til omsætningen i 3. kvartal. Det overgår forventningerne til andet kvartal, hvor 10% var positive.

God forklaring

Faldet i bekymrede netbutikker giver dog mening, når man kigger lidt nærmere på, hvordan netbutikkernes omsætning har udviklet sig det seneste år.

Siden 1. kvartal 2022 er andelen med røde tal – altså dem, hvor omsætningen har været lavere end samme periode sidste år – faldet.

”Det er en rigtig god udvikling, og det er nok det, der gør, at flere også tror, at det vil fortsætte,” siger Niels Ralund.

Deler optimismen

Niels Ralund hører til den gruppe, der forventer at e-handlen trods små dyk langsomt men sikkert bevæger sig i den rigtige retning.

”Når vi kigger på alle de analyser, vi har for den seneste tid, så synes jeg, at det peger i den retning. Men hvis den samlede økonomi tager et dyk, som nogle forudser, så kan det selvfølgelig også påvirke e-handlen. Der er i hvert fald igen tvivl, om at efteråret og det kommende Black Friday- og julesalg bliver ganske interessant at følge.”

 

E-handelsbarometer Q2 2023: Extra fokus: Bæredygtighed ift. produkt, emballage og logistikløsning: Kundefokus & regulering.

pdf

Download

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent